Jaké jsou naše hodnoty?

Náš atletický klub AC CHOCEŇ už přes 100 let sdružuje zájemce a zájemkyně o atletiku.

Zaměřujeme zejména na všestranně harmonický rozvoj mladých atletů a výchovu prostřednictvím soutěžního sportu!!

A fyzická zdatnost a zdraví jsou spíše doprovodným jevem, který sport přináší. Na rozdíl od nesoutěžní pohybové aktivity (např. fitness nebo jogging), u které není cílem výchova a všestranně harmonický rozvoj osobnosti, ale pouze rozvoj fyzické stránky člověka.

V dnešní době se sportovní oddíly potýkají s nepochopením základních myšlenek sportu z řad rodičů i dětí. Rodiče často přivádí své ratolesti do sportovních oddílů s myšlenkou, že tím vykompenzují nedostatek jejich pohybu. Je třeba si ale uvědomit, že k tomu, aby se mohlo dítě zdravě vyvíjet, potřebuje i několik hodin pohybové aktivity denně. Je tedy evidentní, že není v silách žádného sportovního oddílu zajistit dětem dostatek pohybu dvěmi nebo třemi tréninkovými jednotkami týdně. Zajištění dostatku pohybu je zejména otázkou ostatních sociálních skupin, jako je rodina, kamarádi a částečně i škola. Často zmiňované zhoršení fyzické zdatnosti mládeže je způsobeno zejména nedostatkem neorganizované a spontánní pohybové aktivity. Organizovaná činnost v atletickém oddíle představuje jakousi nadstavbu pro děti, kterým se líbí atletické disciplíny a chtěly by v nich soutěžit.

A tím jsme vlastně vymezili pojem „SPORT“.

Teprve soutěžní forma s jasně určenými pravidly dělá z pohybové aktivity sport! A prostřednictvím sportu vychováváme děti a rozvíjíme jejich fyzickou i duševní složku osobnosti.  

Sport děti učí:

  • Sport děti učí:
  • Obecně disciplíně
  • Zásady „fair play“
  • Že „bez práce nejsou koláče“
  • Vážit si práce trenéra i rozhodčích
  • Vážit si výkonu soupeřů, kteří na sobě také pracují
  • Poznávat možnosti svého těla

Metodické postupy našeho oddílu vycházejí z Kanadského systému dlouhodobého rozvoje mládeže „LTAD“ (Long-term athlete development).

Kanadský systém LTAD dělí sportovní přípravu do 7 fází, přičemž každá fáze má své priority a cíle, které jsou důležité pro danou kategorii a vedou k úplnému naplnění sportovního potenciálu atleta. Nejedná se pouze o fyzický rozvoj, ale také mentální, emocionální a kognitivní rozvoj. LTAD vede kromě výchovy výkonnostních sportovců zejména k výchově a pohybově aktivního národa, pro který je sport součástí každodenního života.

Tzn. hlavním principem sportovního tréninku je obecně to, že se nám v průběhu našeho sportovního života stále navyšuje tréninková zátěž, na kterou my se postupně adaptujeme a tím se zlepšuje naše výkonnost.

Ale hlavním principem LTAD systému je, že pokud se náš atlet rozhodne po absolvování žákovských nebo dorosteneckých kategorií dál nenavyšovat své zatížení a nezlepšovat tak dál svoji výkonnost, neměl by pro něho být problém překlopit se do neorganizované pohybové aktivity, neboť je pohyb neodmyslitelnou součástí jeho života a zná dobře principy rozcvičení, dechových stereotypů, správného provedení techniky běhu i principy odporového tréninku.

Tito atleti se pak třeba neúčastní přímo klubových tréninků, ale zůstávají v klubu jako trenéři, pomocní trenéři, vedoucí, technické nebo organizační zajištění klubu, nebo aktivní rozhodčí.